زمانی که از برند کردن کمپانی‌ها و شرکت‌ها حرف می‌زنیم، ذهن ما ناخودآگاه به‌سمت تبلیغات تلویزیونی، بنرهای در سطح شهر و یا اسپانسر شدن در رویدادهای مختلف می‌رود. ولی همان‌طور که می‌دانیم، تمام ماجرا به این چیزها ختم نمی‌شود.

اکثر ما سریال بازی تاج و تخت را دیده‌ایم. می‌توان گفت این سریال جز‌ء محبوب‌ترین سریال‌‌های ساخته شده توسطHBO  است.

سال ۲۰۱۹، در یکی از سکانس‌های این سریال، روی میزی لیوانی از کمپانی معروف starbucks دیده شد. ابتدا اکثرا وجود این لیوان را اشتباهی از سوی مدیر صحنه‌ی تیم فیلمبرداری دانستند. عکس‌هایی در شبکه‌های مجازی راجع‌به این موضوع رد و بدل شد و تعداد کاربران بسیار زیادی وارد گفتگو شدند و همه‌ی آن‌‌ها کمپانی starbucks را در ناخودآگاه خود ثبت می‌کردند. نمی‌توان تایید کرد که این ماجرا حرکت تبلیغاتی از سمت کمپانی نبوده، اما مسلما وجود آن لیوان داخل سکانس سریالی مانند بازی تاج و تخت هم نمی‌تواند غیر اتفاقی باشد.

 

سکانسی از سریال تاج و تخت

در همان سال، کمپانی مشروبات الکلی Heinken تبلیغی منتشر کرد. تبلیغی عجیب و پر از نژاد پرستی! تبلیغ به‌این صورت بود که شخصی بطری‌ای را پرتاب می‌کند، بطری از جلوی چند آدم سیاه پوست رد می‌شود و سفیدپوستی آن‌را می‌گیرد. سپس شعار Lighter is Better روی صفحه ظاهر می‌شود. درست مثل تبلیغی که شرکت تولید لباس H&M کرده بود و روی پیرهن پسر سیاه پوستی نوشته بود "باحال‌ترین میمون جنگل‌".

تبلیغ کمپانی H&M

درست است که هردو شرکت مجبور به عذرخواهی شدند و حتی H&M مجبور به بستن شعبه‌ی آفریقای جنوبی شد، ولی هر دو شرکت تا ماه‌ها حتی پس از انتشار عذرخواهی خود، سر زبان‌ها بودند و حسابی خود را در اذهان عمومی جا کردند.